Weekje duiken bij Abu Dabbab Dive Resort

In juli 2023 ging Leonie Korbijn, samen met vriendin Rianne (mede-eigenaar EWDR) een weekje vakantie vieren in Egypte. Ze schreef hierover een verslag.

Leonie Korbijn

Na een chaotische tijd met verhuizen en hard werken, zit ik eindelijk in mijn nieuwe huis en begin aan mijn welverdiende duikvakantie in Egypte. Ik heb dit land nog nooit bezocht, in tegenstelling tot Rianne. We hebben gekozen voor een resort dat samenwerkt met EWDR en hebben zowel kantduiken als bootduiken gepland. Ik kijk enorm uit naar de plek “Elphinstone” waar Oceanic white tips en hammerheads zwemmen. Een speciaal hoogtepunt waar ik naar uitkijk is de zeekoe, die ik nog nooit in het wild heb gezien. Er schijnt er een in de buurt van het huisrif te zijn, dus ik hoop dat we geluk hebben. Door het vroege opstaan en het late naar bed gaan, hebben we beiden een slaaptekort. Ik verwacht dat we tijdens de vlucht vooral zullen slapen.

Dag 1, 8 Juli 2023: Schiphol – Marsa Alam

Na een comfortabele vlucht arriveerden we in Marsa Alam. Hoewel Rianne veel heeft geslapen, werd mijn rust verstoord door een kind achter mij. Bij aankomst op de luchthaven werden we verwelkomd door een privéchauffeur. Na een korte rit bereikten we ons resort. Hoewel Egypte bekend staat om grote resorts, verbleven we in een relatief kleinschalig duikresort: Abu Da

bbab Beach & Dive Resort. De eigenaren van de duikschool begroetten ons enthousiast. Het personeel was buitengewoon vriendelijk en behulpzaam. Het resort, dichtbij het strand, was rustig en aantrekkelijk. Onze kamer was schoon en netjes. Bij het uitpakken ontdekte ik echter dat de clips van mijn duikvinnen ontbraken. Ik herinnerde me niet waarom ik ze had verwijderd en hoopte dat de duikschool vervangende onderdelen had. Na een uitgebreide snack en een rondleiding door het resort, namen we een duik in het water en genoten van een mojito tijdens de zonsondergang. Hoewel ik vroeg besloot te gaan douchen, bleef Rianne nog wat langer buiten. Ik kwam Arris ook nog tegen, een oude kennis uit Bonaire, bij de receptie. Na een gezellige avond en een glas wijn gingen we vroeg naar bed, uitkijkend naar de duik de volgende dag.

Dag 2, 9 Juli 2023: Duiken op het huisrif in Marsa Alam

De drukte van de afgelopen tijd heeft zijn tol geëist, en zowel Rianne als ik hebben behoefte aan rust. Vanochtend bleven we lang in bed en misten zelfs het ontbijt. Om 11 uur haastten we ons naar de duikschool voor een checkduik. De locatie waar we duiken, heeft koraalmuren en veel zeegras, er wonen hier zo’n 84 schildpadden in de baai. Na de instructies begon de uitdaging met mijn vinnen. Ik had vervangende straps nodig, wat lastig bleek. Uiteindelijk kreeg ik nieuwe vinnen van de manager. Tijdens onze check duik voerden we enkele basisoefeningen uit en genoten we van het diverse onderwaterlandschap. We kwamen een enorme schildpad tegen, stingrays en mooie kleurrijke vissen. Na deze duik was het tijd voor lunch. Later deden we nog een duik aan de andere kant van de baai, waar ik veel foto’s en video’s maakte van het onderwaterleven. De dag eindigde met mojito’s op het strand en de wetenschap dat we de volgende dag vroeg op moesten voor een nieuw duikavontuur.

Dag 3, 10 Juli 2023: Duiken bij Elphinstone

Vanochtend vertrokken we vroeg naar Elphinstone, bekend om zijn stromingen en grote vissen. Ondanks de hoge verwachtingen zagen we tijdens de duik geen groot zeeleven, wat het duiken juist zo onvoorspelbaar en spannend maakt. Terug op het resort genoten we van een welverdiend ontbijt. De middagduik leidde ons door grotten met fantastische licht inval, een prachtig gezicht. Opvallend is de diversiteit aan uiterlijkheden onder de Egyptenaren, variërend van Europese tot Afrikaanse trekken. Hun hartelijkheid werd benadrukt door de behulpzame resortmanager. We sloten de dag af met mojito’s op het strand, gevolgd door een vroege nachtrust.

Dag 4, 11 juli 2023: Duiken bij Dolphin House

Op dinsdag bezoeken we dolphinhouse met een grote dag boot vanuit Port Galib. Onderweg pikken we een groep snorkelaars op. Eenmaal aangekomen wordt duidelijk dat we duiken en snorkelen in aparte zones om de dolfijnen niet te storen. Hoewel we aanvankelijk geen dolfijnen zien, beleven we twee geweldige duiken, waarbij de grotten en het koraal bijzonder indrukwekkend zijn. Tijdens het snorkelen krijgen we toch nog de kans om een glimp op te vangen van enkele dolfijnen. Terug in het resort worden we begroet door een creatieve verrassing van de schoonmaker, die onze handdoeken in een kunstzinnige vorm heeft gelegd. Na het geven van een fooi, rusten we uit en gaan vroeg naar bed in afwachting van de volgende vroege ochtend bij Elphinstone.

Dag 5, 12 juli 2023: Weer duiken bij Elphinstone

Vandaag moeten we weer vroeg op, want we gaan het nog een keer bij Elphinstone proberen. Een riant ontbijtpakket van het hotel helpt ons de ochtend door. Onderweg naar de duiklocatie genieten we van een prachtige zonsopkomst tijdens de bootrit. Hoewel de duiken rustig zijn, biedt de wilde zee haar eigen onvoorspelbaarheid, en zien we slechts kort een hamerhaai. Terug bij het resort besluiten we het huisrif te verkennen. Onder begeleiding van de lokale fotograaf, Ibrahim en komen we onder andere een prachtige grote schildpad tegen. De dag eindigt met een relaxte avond aan het strand met pizza en mojito’s. De inspanningen van de dag zorgen voor een vroege nachtrust, voorbereidend op de volgende duikavonturen.

Dag 6, 13 juli 2023: Lekker lokaal duiken bij Marsa Alam

Op donderdag ging Arris terug naar huis. We planden een dag vol bootduiken. De eerste duik met een Nederlands gezin was aangenaam, hoewel de locatie niet bijzonder opvallend was. Voor de tweede duik vergezelde de lokale fotograaf Ibrahim ons voor een onderwaterfotosessie in de grotten van Abu Dabbab. Dit was erg mooi. Hoewel we last hadden van onze maag door het eten, keken we reikhalzend uit naar de namiddagduik, waar we hoopten een zeldzame zeekoe te spotten. Helaas hadden we geen geluk met het spotten van de zeekoe, maar werden wel beloond met een andere prachtige duikstek Sha Ab 5, waar we enkele rifhaaien zagen. Die avond dineerden we in het resort met Ibrahim, die enkele van de gemaakte foto’s deelde. Ibrahim maakt echt hele mooie foto’s. We eindigden de avond met het maken van mooi duikplannen plannen voor de volgende dag.

Dag 7, 14 juli 2023: In a world full of fish, be a mermaid!

Op vrijdag, onze laatste dag, wilden Rianne en ik het rustig aan doen. We besloten het huisrif opnieuw te verkennen, maar deze keer met Ibrahim, die het gebied goed kent. Tijdens de duik merkte ik dat de dieren in Egypte gewend zijn aan menselijke interactie, waardoor ik het gevoel had dat ik dichterbij kon komen dan normaal. Die middag vervulden we een van mijn kinderdromen: het duiken als een zeemeermin. Rianne had een zeemeerstaart bij zich, wat we gebruikten voor een fotosessie onder water. Ibrahim was onze fotograaf en legde het magische moment vast. Hoewel het in eerste instantie spannend leek, was de ervaring onvergetelijk. Die avond trakteerde Ibrahim ons op een aantal van zijn foto’s van de zeemeermin duik, die werkelijk verbluffend waren. We besloten onze laatste avond door te brengen op het strand, genietend van een prachtige zonsondergang.

Terugkijkend op de vakantie, was het echt perfect. Hoewel het resort niet overdreven luxe was, was alles wat we nodig hadden aanwezig: comfortabele bedden, heerlijk eten, en geweldig personeel. Het duikcentrum was eveneens uitstekend met hoogwaardige apparatuur en ondersteunend personeel. Deze plek is zeker een aanrader voor een kort uitstapje!

Reisverslag door: Leonie Korbijn, 2023

Ook deze duikreis ervaren?

Wellicht ook interessant

Zanzibar Dolfijnen

Op duikvakantie naar Zanzibar met Duikvereniging Leeuwarden

Mark organiseerde een duikvakantie naar Zanzibar voor Duikvereniging Leeuwarden. Het werd een buddy reis wat betekend dat ook andere klanten van EWDR welkom waren.

Snorkelvakantie

De Ultieme Gids voor Snorkelvakanties

In dit artikel duiken we in de betoverende wereld van snorkelen, waarbij we ons richten op de beste snorkelvakanties over de hele wereld.

Bonaire

10 Activiteiten op Bonaire die niets met duiken te maken hebben

Dat je mooi op Bonaire kan duiken weten we wel, maar ook voor de niet-duiker is er echt veel te doen! We hebben onze top 10 activiteiten op een rijtje gezet.

Duikmasker op sterkte

Bijna elk duikmasker kan op sterkte geleverd worden. Met lenzen voor ver weg, dichtbij, multifocaal, varifocaal… Het is allemaal mogelijk.

Wat pak je in als je op duikvakantie gaat?

Ga je op duikvakantie? Wij geven je 8 tips om efficiënt je koffer in te pakken! We bespreken alles, van de juiste kofferkeuze tot je ademautomaten en onderwatercamera.

Noorwegen Orka's Unieke Encounters

Snorkelen met Orka’s in Noorwegen

Snorkelen met orka’s in Noorwegen biedt een onvergetelijke kans om deze indrukwekkende dieren in hun natuurlijke omgeving te observeren.

Kaapverdië Bootduiken Schildpadden

Duiken op Kaapverdië – Avontuurlijk en grote scholen vis

Duiken op de Kaapverdische Eilanden. Wat kan je verwachten? En is het de moeite waard? Daar kunnen we volmondig Ja! op antwoorden….

Zanzibar Resort

Soraya & Jeffry gaan duiken op Zanzibar

Soraya & Jeffry gingen naar Zanzibar en verbleven een week bij Langi Langi.

Mola mola Manta’s Macro

De Kleuren van Bali

Bali heet niet voor niets het Eiland der Goden; het is een betoverend eiland. Niet alleen het eiland Bali is prachtig, rond het eiland kun je fantastisch duiken.

Wrakduiken Haaien Koraalriffen

Liveaboard duikvakanties in Egypte

Het liveaboard concept is een unieke manier om te duiken en biedt duikers de mogelijkheid om hun duikervaring naar een hoger niveau te tillen. In tegenstelling tot een dagtrip naar een duiklocatie, verblijven duikers aan...

Truk Wrakduiken Liveaboard

Duiken rondom Truk

Tientallen schepen en honderden vliegtuigen. Op de bodem! Ben je dol op wrakduiken? Dan moet je naar Truk.

Kenia Eco & Duurzaam

Rosanne herstelt koraal in Kenia

Rosanne is studente aan de universiteit van Wageningen. Ze is voor haar studie in Kenia om daar onderzoek te doen naar de sociale impact die koraalrestoratie heeft op de lokale gemeenschappen.

Sint Maarten en Saba Bootduiken Zeepaardjes Macro

Duiken op Saba

Bij Saba kun je niet alleen op riffen en rotsformaties duiken maar zelfs macro duiken behoren tot de mogelijkheden! Neem je camera mee en ga op jacht naar alle rare en bijzondere vissen en beestjes...

Galapagos Hamerhaaien Manta’s Zeeleeuwen

Duiken op de Galapagos Eilanden

Duiken op de Galapagos vanaf een liveaboard is een once-in-a-lifetime ervaring. Ontdek de onderwaterwereld vol zeeleguanen, hamerhaaien, walvishaaien en speelse zeeleeuwen. Een absolute must-do voor duikliefhebbers en een bucketlist-avontuur.

Manta’s Mola mola Muck

Duiken in Indonesië

Duiken in Indonesië is zeer divers en biedt een ongelooflijke verscheidenheid aan onderwaterleven, zoals kleurrijke koraalriffen, zeeschildpadden, haaien, mantaroggen en nog veel meer.

Turks & Caicos Liveaboard

Duiken op de Turks & Caicos eilanden

Duiken in Turks & Caicos biedt indrukwekkende drop off’s, weelderige koraaltuinen, een verscheidenheid aan zeedieren in beschermde gebieden met uitstekend zicht.

Bahama’s Hamerhaaien Tijgerhaaien

De haaien van de Bahama’s

Duiken met hamerhaaien en tijgerhaaien kan bij uitstek op Bimini in de Bahama’s.

Malediven Walvishaaien Manta’s Haaien

Duiken in de Malediven

Duiken in de Malediven is een unieke en onvergetelijke ervaring waarbij je zelfs manta’s en walvishaaien kan tegenkomen!

St. Eustatius Bootduiken Schildpadden

Duiken op St. Eustatius

De duiken rondom St. Eustatius worden gedaan in een beschermd marine park waar het onderwater leven er gezond bij ligt. Waar anders in de wereld vind je acht verschillende eco systemen en hoe vaak ben...

Mexico Grotduiken Unieke Encounters

Duiken in Mexico

Mexico is een enorm divers duikland. Haaien bij Socorro, Zeeleeuwen bij La Paz, Krokodillen bij Xcaclack, Cenotes bij Tulum en heerlijk carribisch duiken op Cozumel en Playa del Carmen.

Honduras Dolfijnen Resort All-Inclusive

Duiken in Honduras

Duiken in Honduras doe je in de Caribische zee op het tweede grootste rif ter wereld! Het zicht is goed, het is lekker warm, en er is van alles te zien!

Costa Rica Hamerhaaien Tijgerhaaien Manta’s

Duiken in Costa-Rica

Costa Rica biedt fantastisch duiken in Guanacaste, waar duikers o.a. stierhaaien en reuzenmanta’s kunnen ontmoeten. Cocos Island is wereldberoemd om zijn duiken met hamerhaaien, tijgerhaaien én walvishaaien.

Kantduiken Schildpadden Drive & Dive

Duiken op Bonaire

Bonaire biedt unieke kantduikmogelijkheden, het “drive and dive” concept maakt het gemakkelijk om met eigen vervoer te duiken. Het Caribische duiken is spectaculair met kleurrijke riffen, diverse zeedieren en uitstekende duikfaciliteiten.

Poolgebieden IJsduiken

Duiken op de Noordpool

Een duikvakantie naar de Noordpool is een surrealistische ervaring waar je kunt duiken tussen ijsschotsen en een unieke onderwaterwereld kunt verkennen die slechts door weinigen is gezien.