Reisverslag Zuid-Afrika | Deel 1: Duiken bij Aliwal Shoal

Geschreven door: Rianne Poessé, mede-eigenaar van EWDR en fanatiek duiker. Alle foto’s in dit reisverslag zijn door Rianne zelf genomen, behalve de foto waar zij zelf met de zandtijgerhaai op staat en de groepsfoto’s.

Begin juli dit jaar kreeg ik opnieuw de kans om naar Zuid-Afrika te reizen, een land dat bij mijn eerste bezoek al een diepe indruk op mij had achtergelaten. Vooral de grote diversiteit aan haaien en de voordelige prijzen om uit eten te gaan waren destijds mijn favoriete aspecten van het land. Dit jaar zou mijn reis nog spectaculairder worden, met lokale duiken bij Aliwal Shoal, gevolgd door de beroemde Sardine Run en afgesloten met een safari – allemaal georganiseerd in samenwerking met Blue Ocean Dive Resort. Een echte droomreis!

In dit eerste deel van mijn reisverslag beschrijf ik de reis naar Zuid-Afrika, het verblijf bij Blue Ocean in Umkomaas én natuurlijk het duiken bij Aliwal Shoal.

De reis naar Zuid-Afrika toe: van Amsterdam naar Johannesburg

Mijn duikvakantie begon met een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Johannesburg, een reis van ongeveer 11 uur. Durban was mijn eindbestemming, maar omdat de vluchten via Dubai met Emirates fors duurder waren (maar liefst €800,- meer), koos ik voor de directe vlucht met KLM naar Johannesburg.

Bij aankomst in Johannesburg besloot ik een nachtje door te brengen in ons vaste airport hotel. Dit hotel ligt op slechts 5 minuten wandelen van Arrivals, overdekt en veilig. Na een verfrissend biertje ging ik slapen zonder enige last van een jetlag, dankzij dat de vlucht overdag was en dankzij het ontbreken van tijdsverschil. Om 22:00 uur lag ik in bed, klaar om de volgende ochtend uitgerust wakker te worden, precies op tijd voor mijn middagvlucht naar Durban. Deze relaxte manier van reizen kan ik iedereen aanraden, vooral als je voldoende vakantiedagen hebt!

Aankomst in Durban & transfer naar Umkomaas

De vlucht naar Durban duurde iets meer dan een uur. Met mijn window seat kon ik genieten van het prachtige, ruige landschap van Zuid-Afrika, vol met bergen en verspreide dorpjes die leken te liggen op de meest afgelegen plekken.

Bij aankomst in Durban stond er een chauffeur van Blue Ocean klaar om mij naar Umkomaas te brengen. Dit kleine kustplaatsje ligt ongeveer een uur ten zuiden van Durban. Tijdens de rit kon ik al wat van de lokale flora en fauna bewonderen, heerlijk om weer terug te zijn in Zuid-Afrika!

Welkom bij Blue Ocean Dive Resort

Het Blue Ocean Dive Resort bleek een top locatie voor duikliefhebbers te zijn. Bij aankomst werd ik welkom geheten door verschillende divemasters en drie vrouwelijke divemaster trainees. Deze trainees volgen een speciaal werk-leertraject bij Blue Ocean, waarbij ze van zero naar hero worden opgeleid. Dat betekent van geen duikervaring opgeleid tot in ieder geval divemaster, en mogelijk zelfs instructeur. Zij ontvangen een salaris en verblijven in het resort. Ik hou echt van dit soort initiatieven en je zag ook duidelijk hoe ambitieus deze drie jonge meiden met deze kans om gingen.

Het resort is ideaal voor stellen, duikgroepen en soloreizigers. Er zijn speciale kamers voor singles, wat betekent dat je niet extra betaalt als je alleen reist. Dit alleen al was een grote plus voor mij.

Gastvrijheid en Gezelligheid in het Resort

Maar wat echt opviel, was de inspanning van het personeel om iedereen bij de ‘groep’ te betrekken. Elke avond was er een grote tafel waar zowel personeel als gasten samenkwamen om te eten en te drinken. Dit creëerde een sociale sfeer waarin iedereen zich welkom voelde. Aangezien ik redelijk vaak alleen reis kan ik dit enorm waarderen.

Ook deze duikreis ervaren?

Duiken bij Aliwal Shoal

De volgende dag was het tijd om te duiken bij Aliwal Shoal. In mijn geval zou ik slechts twee duiken doen, puur als voorbereiding op de Sardine Run. Achteraf gezien had ik gewild dat ik nog een paar extra dagen had gepland!

In Zuid-Afrika is de zee vaak ruig en zijn er bijna geen mogelijkheden om je boot in het water te houden. Dit betekent dat elke ochtend de boot de zee in wordt gelanceerd. Met de ruige zee is dit een behoorlijk uitdagende “launch”. Gelukkig was er een regel dat de dames alvast de boot op mochten springen (een grote rib/ panga/ zodiac) en de heren de boot het laatste stukje het water in duwden. Prima regel, als je het mij vraagt! 😉

Nadat de boot gelanceerd was en we allemaal aan boord waren, begon de schipper aan de volgende uitdaging: door de branding de zee op. Zuid-Afrika is een populair surfland vanwege de metershoge golven, en die moesten wij trotseren met onze boot. Onze schipper, Malcolm, was zeer ervaren en het was indrukwekkend om te zien hoe goed hij de golven kon lezen en precies de juiste route kon kiezen om ons veilig door de golven heen te manoeuvreren. De adrenaline zat er al goed in!

Eenmaal door de branding, werd de zee ineens kalm en al binnen vijf minuten zagen we onze eerste bultrugwalvis! Deze dieren migreren in juli langs de Zuid-Afrikaanse kust. We werden getrakteerd op staarten die uit het water staken, soms maar 20 meter verderop, en af en toe zelfs op een indrukwekkende sprong van een walvis gevolgd door een grote plons. Het was prachtig om deze actie te aanschouwen.

Duik 1: Baited Dive met Black Tips

We begonnen met een baited dive. Bij deze duik kom je vaak Black Tip haaien tegen en met een beetje geluk misschien een tijgerhaai. Tijdens een baited dive in Aliwal Shoal worden de haaien niet gevoerd. In plaats daarvan laten ze een drum, een vat met gaten, in het water zakken tot ongeveer 5 meter diep. In dit vat zitten visresten, meestal sardines. De geur trekt de haaien aan, en tijdens deze duiken ben je gewoon in het water zonder kooien.

De baited dive was fantastisch! Het ging er allemaal heel rustig aan toe en de haaien waren duidelijk in een relaxte modus. Persoonlijk vond ik de duik wel wat lang duren, omdat je op dezelfde plek blijft hangen om naar dezelfde haaien te kijken. Natuurlijk hoop je dat er een tijgerhaai langskomt of dat je een mooie foto kan maken van een Black Tip dichtbij.

Na de baited dive hadden we een surface interval van een uur, terwijl we op zee bleven. De zee was redelijk kalm, dus dat was prima te doen.

Duik 2: Zandtijgerhaaien, beter bekend als ‘Raggies’.

Onze tweede duik was bij een duikstek waar de “Raggies” te vinden zijn, oftewel de zandtijgerhaaien. Deze duik was redelijk ondiep, maximaal zo’n 18 meter, en in een donkere grot kwamen we direct twee gigantische zandtijgerhaaien tegen. Zandtijgerhaaien zijn bijzondere haaien met een robuust uiterlijk en een ietwat sinistere glimlach vanwege hun uitstekende tanden. Deze haaien staan erom bekend dat ze vaak rustig en kalm zijn, wat bijdraagt aan een ontspannen ontmoeting.

Tijdens deze duik heb ik in totaal wel zo’n 25 verschillende zandtijgerhaaien gezien. Deze majestueuze haaien zijn groot en bewegen zich heel rustig door het water, wat hen tot een van mijn favoriete haaien maakt.

Na een uur duiken vonden we het wel genoeg en stegen we weer op. Eenmaal terug bij het strand kregen we de keuze: een derde duik doen of terug naar het dive resort. Bij Blue Ocean biedt het ‘unlimited’ duikpakket standaard twee duiken per dag aan, met een derde duik bij goede weersomstandigheden. Een aantal duikers koos ervoor om die derde duik ook te doen. Ik begrijp dat volledig. Dan werd de lunch naar het strand gebracht en stapte je daarna weer op de boot voor nog een laatste duik.

Zelf koos ik ervoor om de derde duik over te slaan. Juli is de koudste maand van het jaar in Zuid-Afrika en met mijn 5mm wetsuit had ik het toch wat koud gekregen. Ik had behoefte aan een warme douche – een echte rookie mistake!

Terug naar het Resort en Voorbereiding op de Sardine Run

Aangekomen bij het duikresort was het eindelijk tijd voor die warme douche waar ik zo naar uitkeek. Daarna was het al tijd om mijn koffer in te pakken. De volgende ochtend was namelijk de transfer naar de Sardine Run, een van de grootste natuurspektakels ter wereld.

Meer over hoe de Sardine Run was lees je mijn volgende verslag!

Ook deze duikreis ervaren?